Spørgsmål til køreprøven

Til den praktiske prøve vil den prøvesagkyndige stille dig nogle spørgsmål om bilens indretning og udstyr.

Du skal kunne udpege og benytte følgende:
  • Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme- og ventilationsanlæg, el-bagrude og betjeningsanordning for spejlindstilling
  • Pedal til kobling, speeder og bremse
  • Gearstang, herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat.
  • Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.
  • Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel
  • Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og eventuelt olie til servostyring
  • Speedometer, evt. omdrejningstæller og temperaturmåler.
  • Alle kontrollamper skal kunne aflæses og forstås.
  • Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse,
  • ABS-bremser, ESC, motorlampe og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.
  • Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
  • Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
  • Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
  • Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
  • Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bagerste nummerplade.
  • Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • Hornet skal have en klar, konstant tone.
  • Skal virke let, sikkert og hurtigt.
  • Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved, at hjulene straks følger rattets bevægelse.
  • I biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor
  • Væskestanden i en eventuel servobeholder skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved, at væskestanden er mellem min. – og max. mærket, eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.
  • Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
  • Bremsepedalen må normalt ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
  • Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen holdes nedtrådt efter trykudligning. Herefter startes motoren og bremsepedalen synker et lille stykke.
  • Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min. – og max. mærket eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.
  • Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. – og min. mærker, aflæst på bilen instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger.
  • Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
  • Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
  • Dæk og fælge skal være ubeskadigede.
  • Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.
  • Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.
  • Viskerne skal kunne holde forruden ren.